Apostazja, czyli jak odejść z Kościoła | Vlog #24

  • Opublikowany 4 miesięcy temu

    Arlena Witt

    Trwanie: 23:19

    Procedura apostazji nie jest skomplikowana, ale może to być trudne doświadczenie. Jak sobie z tym poradzić? Po co odchodzić? Dlaczego ja odeszłam z Kościoła? O tym dziś.
    🎥 ZOBACZ TEŻ:
    • Wzór wniosku o apostazję: www.apostazja.pl/wzory/Akt_apostazji_aktualizacja_04_2016.pdf
    • Film Hani Es o apostazji: pllong.info/head/3ai9kpCGnGqcyaM/wideo.html
    CHCESZ LEPIEJ ZNAĆ ANGIELSKI?
    📚 Wreszcie zrozumiesz gramatykę z „Grama to nie drama” - arlena.altenberg.pl
    📚 Nauczysz się 7000 przydatnych na co dzień słów z „Władaj i gadaj” - wladaj.altenberg.pl
    00:00 Wstęp i czołówka
    00:24 Jak wygląda apostazja?
    02:44 Wzór wniosku
    03:43 Konsekwencje apostazji
    04:13 Świadectwo chrztu
    05:28 Proboszcz robi problemy
    06:23 Trudna rozmowa
    11:00 Wiara w moim życiu
    11:58 Dobry człowiek chodzi do kościoła
    12:52 Funkcje Kościoła
    14:17 Po co mi to?
    17:17 Modlitwa poza Kościołem
    18:13 Finanse Kościoła
    19:44 Ksiądz po kolędzie
    20:56 Jak się z tym czuję?
    21:42 Przydatne słówka
    22:22 Szanujmy się
    DLA OCHOTNIKÓW:
    ✏️ Codziennie nowe „słowo na dziś” w Instastory: wittamina
    TU TEŻ ROBIĘ FAJNE RZECZY:
    🧠 Twitter - złote myśli: wittamina
    🙊 TikTok - nowe śmieszki: vm.tiktok.com/so5A5g/
    🙊 Vine - stare śmieszki w 6 sekund: vine.co/wittamina
    ⏰ Fanpage „Po Cudzemu”: pocudzemu
    WSZYSTKIE ODCINKI „Po Cudzemu”:
    bit.ly/pocudzemu
    MASZ PYTANIA?
    W opisach odcinków z Q&A są wszystkie, na które już odpowiedziałam:
    Q&A nr 1 - pllong.info/head/msDKooSa2WutnHU/wideo.html
    Q&A nr 2 - pllong.info/head/uNbXnmyEvK58uHU/wideo.html
    Q&A nr 3 - pllong.info/head/36Krg7F5vZqLzoE/wideo.html
    Q&A nr 4 - pllong.info/head/t6XSbI11yYRrrmg/wideo.html
    Q&A nr 5 - pllong.info/head/qaK3hqejqGWGmHE/wideo.html
    DŹWIĘK:
    • muzyka - „Bright Wish” Kevin MacLeod - incompetech.com licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License creativecommons.org/licenses/by/3.0/
    • miks - Zgrywa Studio zgrywastudio
    Pozdrawiam wszystkich, którzy czytają opisy odcinków! Jeśli przeczytałeś opis do tego miejsca, w komentarzu wpisz „Wierz w co chcesz”. :)
    😂 Ostatnio przestałam korzystać ze Snapchata i teraz śmieszkuję na Instastory. Codziennie wrzucam „słowo na dziś”, a poza tym są tam jeszcze inne (nie zawsze mądre) rzeczy. Ale przynajmniej bawię się doskonale. :) To tu: wittamina

Katerina Ce
Katerina Ce

Pani Arleno po pani wypowiedzi coraz bardziej czuje jak wielkim darem jest wiara. Tutaj porusza pani tematy kościoła jako instytucji, tudzież działalności państwowej jaką prowadzi (tzw Katolicka nauka społeczna), a nie Kościoła Chrystusowego. Wiele zawdzięczamy Kościołowi, w tym także rozwój wielu dziedzin nauki, a także wiele odkryć. Mimo wszystko życzę pani wszystkiego dobrego i samych dobrych ludzi na swojej drodze🌹

13 dni temu
kris7453
kris7453

17:36 i to jest fakt który mnie najbardziej irytuje. Z jednej strony sam kościół głosi, iż można modlić się w każdym miejscu i o każdej porze, a z drugiej niektórzy księża, wręcz gardzą ludźmi którzy nie żyją w sposób na który ksiądz wskazuje.

15 dni temu
Tomasz Augustyn
Tomasz Augustyn

Nie będę myła okien dla Jezusa - - zaorałaś system, Pani Nauczycielko Od Angielskiego. Życzę Tobie jednak, abyś miała zawsze czyste serce, abyś doświadczała Bożej opieki, bo od tego się zaczyna, od Miłości, reszta to śmiecie, mało warte rzeczy które przemijają jak i nasze doczesne życie. Żyj w szczęściu, miłości i pokoju

21 dzień temu
Tomasz Augustyn
Tomasz Augustyn

@Freeze Piszac Bóg, nie pisałem o konkretnym Bogu, moim Bogu, nie wymieniłem takiego czy innego imienia, tylko o Sile Wyższej do której odwołują się osoby np ze wspólnot np anonimowych alkoholików, hazardzistów etc. Powiem jeszcze raz nikomu nie narzucam wiary, a życzyć dobrze mogę wszystkim, bo taka mam wolę, poza tym nie ma ludzi niewierzących w nic, nawet jak ktoś mnie poprawia to wierzy w swoją misję edukacyjna. Uśmiałem się ze ktos łączy Jezusa z myciem okien, ponieważ ja takiej wiary nie mam, nie oznacza to, że inna osoba nie może mieć takiego podejścia i wierzyć, że myje okna dla takiego czy innego Boga

16 dni temu
Freeze
Freeze

@Tomasz Augustyn Dla mnie narzucasz, niepotrzebnie piszesz "abyś doświadczała Bożej opieki, bo od tego się zaczyna, od Miłości, reszta to śmiecie, mało warte rzeczy które przemijają jak i nasze doczesne życie.". Jesli ktos nie wierzy to po co pisac mu takie rzeczy w które on nie wierzy i mozesz to zachowac dla siebie. Jak by, jesli ja jestem niewierzacy to normalnym jest ze jak ktos nagra film ze jest katolikiem to napisze "spoko" a nie "Spoko, ale no wiesz zycze ci abys jednak przestał wierzyc bo cos tam"

16 dni temu
Tomasz Augustyn
Tomasz Augustyn

@Freeze Powiadam Ci ze, będę wierzył w bajki, w zycie w szczęściu, miłości i pokoju, a tak na marginesie, ja również nie myje okien dla Jezusa, i nikomu nie narzucam takiej czy innej wiary

17 dni temu
Freeze
Freeze

A ja tobie zycze abyś doświadczył czegoś takiego co sie nazywa akceptacja innych wiar. To jak ty zyczysz komus cos w co nie wierzy, to ja tez. Zycze ci zebys przestała wierzyc w bajki. Pozdrawiam

17 dni temu
Anita Beata Vlog
Anita Beata Vlog

Dzieki Arlena za naswietlenie tego tematU. Na poczatku filmiku napisalam komentarz z kilkoma pytaniami, ale obejrzalam do konca i odpowiedzialas na te pytania, wiec komentarz skasowalam. Nie mialam wczesniej pojecia, ze cos takiego w ogole istnieje. Dziekuje i pozdrawiam z Ontario!

21 dzień temu
henryk 68
henryk 68

Nie rozumiem tej całej apostazji . Ja do kościoła nie chodzę , nie biorę udziału w żadnych uroczystościach religijnych od lat i mam to w nosie . Po co ta cała apostazja do tego ?

25 dni temu
Freeze
Freeze

Po to, że jesli komus ma to sprawic lzej na sercu to dlaczego nie? Jesli jest taka mozliwosc to duzo osob skorzysta. A co ci w tym przeszkadza, że tak spytam?

22 dni temu
Wiktoria Wojtkowiak
Wiktoria Wojtkowiak

Dziękuję za ten filmik, cieszę się, że teraz jesteś szczęśliwsza

Miesiąc temu
English 4 Fun - Angielski - Szybka Nauka
English 4 Fun - Angielski - Szybka Nauka

⭐ Sporo osób zapewne by to zrobiło, ale w większości przeszkodą bywa 'co powie mama, kolega, sąsiad?' ⭐

Miesiąc temu
Freeze
Freeze

Nikt nie powinien sie przejmować mamą kolegą czy sąsiadem bo to w koncu kogos zycie, sasiadka i inni powinni sie zajac soba.

27 dni temu
PolarBear
PolarBear

Czy pani wróciła na YT?? SUPER! Pozdrawiam Serdecznie?

Miesiąc temu
Ludwig Van
Ludwig Van

Nie ważne czy antychryst czy katolik ważne żeby dobrze uczyła angielskiego

Miesiąc temu
edward lewandowski
edward lewandowski

Nie chodzić😉przestać sobie szkodzić🕊szanuj siebie i nie krzywdź bliźniego..good luck🌍🕊🌷✋

Miesiąc temu
edward lewandowski
edward lewandowski

Jak odejść?🤔zwyczajnie🕊nie chodzić do kościoła...,😈👋z ,,papierami,,dałem sobie spokój..#ps.infantylny ksiądz..

Miesiąc temu
Anna.Maria.97
Anna.Maria.97

Czy ktoś może był rodzicem chrzestnym przed dokonaniem apostazji? Bo ja jestem i nie bardzo wiem jak to by wyglądało

Miesiąc temu
Anna.Maria.97
Anna.Maria.97

@Justyna Sakowska dziękuję 🙂

Miesiąc temu
Justyna Sakowska
Justyna Sakowska

Apostazja dotyczy tylko osoby, która jej dokonuje. Procedura wystąpienia z kościoła dla wszystkich jest taka sama. Jeśli chodzi o chrześniaka to nadal jest ochrzczony i należy do KK.

Miesiąc temu
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek

WYPISANIE NIC NIE DAJE BO I TAK ZOSTAJEMY W SPISIE PARAFII

Miesiąc temu
finger
finger

W KK obowiązuje zasada semel catholicus, semper catholicus, czyli raz katolik, zawsze katolik. Tak więc z KK nie da się wypisać a akt apostazji, to fikcja. W księgach kościelnych dalej Pani widnieje jako członek Kościoła.

Miesiąc temu
Sylwia Gorska
Sylwia Gorska

Zacznijmy od tego, ze chrzest dziecka nie ma nic wspołnego z chrzem, o ktorym głosił Jezus! Zatem już sam chrzest nie jest ważny, a jak jest nieważny to nie jestem katolikiem. :)

Miesiąc temu
Elizabeth Mayewska
Elizabeth Mayewska

dziękuję za filmik, od zeszłego roku jestem ateistką, świadomą, prawda czuje się wolna, natomiast nie zgłosilam tego faktu, za dużo zachodu, za daleko.....ale może w przyszłości to uczynię, dziękuję za szczerość, jest bezcenna:)

Miesiąc temu
Elizabeth Mayewska
Elizabeth Mayewska

@super saiyanin a skąd taka informacja że ateiści nie wierzą w siebie ? Szymborska była ateistą i jej arcydzieła same za siebie mówią, pozdrawiam

23 dni temu
super saiyanin
super saiyanin

Nie jestes żadna ateistka kobieto. Nie wierzysz w siebie?

24 dni temu
Pawlaki Kargule
Pawlaki Kargule

Dziekuje serdecznie wspaniala jestes.Wlasnie dokonuje apostazji razem z mezem.Jestem szczesliwa ze to sie dzieje.Bardzo wierze w Boga ale zrozumialam ze wiara a wierzenia to dwie inne sprawy.Bog na zewnatrz nas jest wymyslony na potrzeby 1soboru meski karzacy z broda.Boga nie mozna sie nauczyc mozna go tylko doswiadczyc w swoim sercu .kazdy kto go doswiadczy nie posunie sie do gwaltu i przemocy czego zycze kazdemu .zyjemy w odwruconej rzeczywistosci hologramie poto tylko zeby sie przebudzic i byc odpowiedzialna rozumna istota .Mam 62 lata zajelo mi to14lat.Duzo serdecznosci dla wszystkich przesylam

Miesiąc temu
hektortheturtle
hektortheturtle

Ja nie cierpię kościoła i religii jakiejkolwiek w ogóle, ale nie chciałoby mi się gdzieś jechać i umawiać się z jakimś księdzem :D Wydaje mi się, że na każdy ruch księdza potrzebny jest datek, czyli koperta z odpowiednią kwotą, wtedy nie robiłby żadnych problemów. Wiem, że lepiej by było gdybym tej apostazji dokonała, by w statstykach nie było, że polska to 98% katolicki kraj, ale po prostu mi się nie chce. Za dużo zachodu :D Jestem też chrzestną, to ciekawe czy wtedy moja kuzynka musiałaby szukać innego chrzestnego w papierach, albo małżeństwo kościelne się wtedy unieważnia?

Miesiąc temu
Jan Kowalski
Jan Kowalski

10:07 myślałem, że powie, że jesteś w konkubinacie.

Miesiąc temu
Jan Kowalski
Jan Kowalski

Jestem ateistą i pytania dla mnie nie są trudne, jeśli są dla ciebie to po co dokonujesz apostazji? Widocznie ich wierzenia są nadal twoimi.

Miesiąc temu
Jan Kowalski
Jan Kowalski

0:45 chyba członkinią? Ewentualnie waginą.

Miesiąc temu
Tomasz Kwasny
Tomasz Kwasny

Niech odchodzą droqa wolna ich życie ich wybór ,życie bardzo ale to bardzo szybko minie ,to tylko mała chwila a później cała wieczność z Belzebubem , współczuję im

Miesiąc temu
Freeze
Freeze

A ja współczuje tobie takiego myslenia i tego ze wtrącasz sie w nie swoje sprawy. Czy ktoś tobie kaze z nich nie wierzyc czy sami dokonuja apostazji? Polecam ci zaczac szanowac inne wiary niz tylko swoją bo póki co reprezentujesz zamknieta głowe i jestes tym typem czlowieka co uwaza ze tylko on ma racje :) bez pozdrowien

Miesiąc temu
Bartosz Garbicz
Bartosz Garbicz

Hasło apostazja jest popularne tylko i wyłącznie dlatego, że społeczeństwo się zmienia, jest bardziej nowoczesno-zachodnie, bym wręcz napisał, że większość za bardzo wzięła do siebie kulturę z USA. Ludzie nie znają najwidoczniej naszej prawdziwej tradycji i kultury. Wątpię, że państwo ma coś do tego. Tak prywatnie wam napiszę, że ja przy ateistach czuje się bardzo dziwnie, nie wiem czemu. Pozdrawiam 😉

Miesiąc temu
Freeze
Freeze

@Bartosz Garbicz nie ma i nie bedzie. Jak by, w wielu cywilizowanych krajach ludzie moga wierzyc w co chcą i to jest ich sprawa i nikt im nie wchodzi w zycie. A w polsce jak w chlewie, ktos jest innej wiary to od razu obrzucany jest ze ma sie nawrócić bo jak to tak w bozie moze nie wierzyć. Wielokrotnie juz gadalem z takimi co mieli problem bo nie wierze.

Miesiąc temu
Bartosz Garbicz
Bartosz Garbicz

@Freeze te czasy są cały czas, tylko jak na razie nie ma ich u nas.

Miesiąc temu
Freeze
Freeze

@Bartosz Garbicz Kiedyś również wierzono w wiele innych rzeczy i palono na stosie ludzi za nic. Chcesz powrotu do tego czasu tylko z katolikami na stosie? :)

Miesiąc temu
Bartosz Garbicz
Bartosz Garbicz

@Freeze kiedyś wzięli by cię za dziwadło, teraz spoko człowiek

Miesiąc temu
Justyna Sakowska
Justyna Sakowska

Akurat USA jest bardzo religijne, więc jeśli już mówimy o jakimś trendzie z zagranicy na dokonywanie apostazji to na pewno ten trend nie przyszedł z USA.

Miesiąc temu
pholda
pholda

Argument finansowy jest poprawny ale obawiam się, że jak te proporcje rozdziału środków się zmienią na niekorzyść kościoła to, po prostu, zasady zostaną zmienione albo fundusz zostanie powiększony naszym kosztem.

Miesiąc temu
Δ-503
Δ-503

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! Chciałbym złożyć wniosek o apostazję.

Miesiąc temu
Rob D
Rob D

1. Co w sytuacji gdy osoba dokonująca apostazji jest chrzestnym, czy dokonanie apostazji będzie skutkować nieważnością chrztu chrześniaka. 2. Gdzie dokonuje się pochówku osoby po apostazji?

Miesiąc temu
Justyna Sakowska
Justyna Sakowska

1. Apostazja dotyczy tylko osoby, która jej dokonuje. Chrześniak (bez względu na decyzję swoich rodziców chrzestnych) pozostaje w Kościele Katolickim. 2. Na cmentarzu komunalnym.

Miesiąc temu
Nurian 000
Nurian 000

1. Po prostu w tym wypadku dziecko nie ma prawnego ojca /matki chrzestnej. Nadal możesz być umówionym z rodzicami chrześniaka takim ojcem mimo że nie wierzysz. 2. Zostajesz pochowany na cmentarzu komunalnym, czyli zazwyczaj tym samym gdzie są chowani katolicy

Miesiąc temu
Marek Krasucki
Marek Krasucki

Proszę nie traktować tego jak hejt, ale coś Pani kręci..."Żyć zgodnie z eucharystią i z porządkiem liturgicznym"? Pani w ogóle rozumie co to oznacza? Proszę zapytać wujka google co to jest eucharystia i co to jest liturgia. Proboszcz na pewno to wie. Nieprawdopodobne jest, by jakikolwiek ksiądz sformułował takie absurdalne pytanie.Interesujące jest też co mówią księża o zaćmieniu Słońca. Co mianowicie mówią??? Proszę mi wierzyć, w pełni szanuję Pani decyzję, doceniam też dobre intencje. Proszę tylko nie gadać bzdur.

Miesiąc temu
Jacek Paszko
Jacek Paszko

jeżeli mnie apostata poprosi o spowiedź przed śmiercią, to bez namysłu wysłucham tej spowiedzi i dam rozgrzeszenie. Na usprawiedliwienie czynu apostazji słyszę słowa Jezusa z krzyża do Ojca: "Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią!" Pozdrawiam serdecznie i pamiętajcie o tym! O. dr Jacek Paszko OSB

2 miesięcy temu
Johnny R
Johnny R

Chciałbym bardzo dokonać apostazji, ale mam pewnego rodzaju fobię społeczną i ten cały proces (w szczególności rozmowa z księdzem) wydaje się bardzo stresujący 😐

2 miesięcy temu
Grażyna Więckiewicz
Grażyna Więckiewicz

Pani Arleno,proszę wybaczyć pytanie. Czy nadal obchodzi Pani święta kojarzone z religią katolicką? wzmianka o karpiu w wigilię spowodowała to pytanie:)

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

@super saiyanin musiałeś 2 razy napisać bo boli prawda XDDD? ALE HIPOKRYTA XDDD TWOJ STARY

24 dni temu
Freeze
Freeze

@super saiyanin gimbusa w swojej świńskiej rodzinie szukaj. Masz ból pupy bo ktoś spędza czas kiedy chce a ciebie nikt nie chce menelu? Nawet mi cię nie zal hipokryto XDDD

24 dni temu
Freeze
Freeze

@super saiyanin Btw to ze masz ból pupci bo ktos nie wierzy w twoja smieszna wiare to jedno ale to ze ustalasz kto kiedy ma sie z kim spotykac to smieszne XD jest akurat wolne to sie mozemy spotykac, opłatkiem sie nie dziele, do nikogo sie nie modle ani nic wiec nie twój interes co robie tego dnia. Zajmij sie swoim zyciem o wielki katolu

24 dni temu
Freeze
Freeze

@super saiyanin Hipokrytą to jestes ty ubierajac choinke i nie wiedzac ze to nie jest zwiazane z twoim swietem, w dodatku kim ty jestes aby ustalac kiedy kto ma sie spotykac XDD jak taki madry jestes to spoko mozemy nie spedzac z rodzina czasu w wigilie i isc do roboty, ale ty za to bierz l4 jak chcesz sie zwolnic na swieta. :)

24 dni temu
Grażyna Więckiewicz
Grażyna Więckiewicz

@Freeze Dziękuję za odpowiedź. Jeżeli nie jesteś katolikiem to jestem w stanie to zrozumieć. Fakt, że jest tyle dni wolnych w związku z tymi świętami daje taką możliwość spotkania się z rodziną szczególnie tą której nie widzieliśmy długo.

2 miesięcy temu
John Rambo
John Rambo

Lecz sie

2 miesięcy temu
Mateusz Pięta
Mateusz Pięta

Ty też skarbie 😘

5 dni temu
Freeze
Freeze

ty tez

2 miesięcy temu
Ignacy Pach
Ignacy Pach

Apostazja w Polsce nic nie zmienia. W Niemczech owszem ponieważ wypisanie się z kościoła wiąże się z niepłaceniem podatku na kościół. Tylko, że na zachodzie księża dostają państwową pensję! W Polsce ksiądz ma tylko tyle ile zbierze na tacę, intencję lub w czasie kolędy. Oczywiście propaganda lewej strony wpoiła ludowi, że Państwo wpłaca miliardy zł na kościół. Oczywiście jakieś dotacje są ale głównie na remonty zabytków itp. Przy budowaniu IIIRP też był pomysł aby kościół upaństwowić. Ówczesny prymas Józef Glemp ku zaskoczeniu pseudokatolskich polityków nie zgodził się. Stwierdził, że przez takie rozwiązanie księża kompletnie przestaną pracować bo czy się stoi czy się leży, pensja państwowa zawsze będzie.

2 miesięcy temu
peredryk gamoń
peredryk gamoń

@Ignacy Pach "O to czy powinny być czy nie." Tzn. masz jakieś wątpliwości co do tego, czy w szkole publicznej, w ramach przedmiotu finansowanego z podatków powinny być wystawiane wliczające się do średniej oceny m.in. za to, czy dziecko chodzi do kościoła i deklaruje wiarę katolicką?

2 miesięcy temu
Ignacy Pach
Ignacy Pach

@peredryk gamoń O to czy powinny być czy nie. Nie wiem jak jest rozwiązane w innych krajach. "Na ogół musi" to znaczy co? Bo tak mama chce? No cóż, dziecko ma niewiele do gadania w wielu kwestiach i nikt nie robi z tego dramy,

2 miesięcy temu
peredryk gamoń
peredryk gamoń

@Ignacy Pach "odnośnie ocen, tu można się spierać." O co mianowicie? "Religia nie jest obowiązkowa więc jeżeli ktoś che mieć czysty umysł, nie musi chodzić." Na ogół musi, ponieważ sami bezpośrednio zainteresowani rzadko mają cokowiek do powiedzenia, bo decydują rodzice, często pod presją środowiska i szkoły. W polskich szkołacho częste jest tu łamanie i prawa i wymaganie oświadczeń czy rodzic chce, czy nie che, by jego dziecko chodziło na religię, albo wręcz zapisywanie wszystkich domyślnie hurtem.

2 miesięcy temu
Ignacy Pach
Ignacy Pach

@peredryk gamoń odnośnie ocen, tu można się spierać. Odnośnie indoktrynacji, dziwnym trafem głośno krzyczą tzw postępowcy. Czyli złodziej krzyczy łapać złodzieja. Religia nie jest obowiązkowa więc jeżeli ktoś che mieć czysty umysł, nie musi chodzić.

2 miesięcy temu
peredryk gamoń
peredryk gamoń

@Ignacy Pach Na lekcjach religii w Polsce nie ma żadnego "poszerzania wiedzy o kulturze", wręcz przeciwnie: jest programowe zawężanie horyzontów w tej materii i jednokierunkowa indoktrynacja, włącznie - przypominam - z kuriozami takimi jak wystawianie ocen na podstawie tego, czy uczeń demonstruje wiarę, chodzi do kościoła i uczestniczy w jasełkach. "To już nie chodzi o to czy ktoś wierzy czy nie." Chyba jednak chodzi, skoro demonstrowanie wiary jest na tych lekcjach oficjalnie oceniane.

2 miesięcy temu
Marcin Wojciechowski
Marcin Wojciechowski

Jak Paniś słyszę to... jakbym sam siebie słyszał !!!! Cieszę się, że jesteśmy zgodni w swoich poglądach :). Ciszy mnie, że jest nas więcej ludzi myślących podobnie w tej kwestii.

2 miesięcy temu
Marcin Wojciechowski
Marcin Wojciechowski

Ja mam takie samo zdanie jak Pani i się w 100000000% zgadzam ! Również planuję apostazję bo mam dość tej złej i chorej organizacji, do której mnie wciśnięto jako niemowlę bez mojej wiedzy i zgody. Jestem przeciwny chrzczenia nieświadomych dzieci i do ej organizacji powinni wstępować jedynie ludzie dojrzali i w pełni świadomi. Nikt nie powinien się czuć ani przymuszany do przynależenia do tej organizacji i nikt nie powinie ponosić jakiś przykrych konsekwencji w przypadku odejścia z kościoła. Ma Pani takie same jak ja poglądy na spawy kościelne i religijne i cieszy mnie, że umacnia mnie Pani w tym, żeby odejść z tej złej i chorej organizacji.

2 miesięcy temu
Dziki Fotograf
Dziki Fotograf

A jakież to są te przykre konsekwencje w przypadku apostazji? Brak możliwości bycia ojcem/matką chrzestną czy też brak możliwości zawarcia ślubu kościelnego i innych sakramentów, to chyba samo przez się logiczne, że tego nie będzie. A za ochrzczenie Ciebie nie wiń księdza, tylko swoich rodziców, bo to oni odpowiadali wtedy za Ciebie, bo byłeś dzieckiem więc mieli nad Tobą taką władzę. Idąc Twoim tropem myślenia, to jeżeli będziesz miał dziecko i go nie ochrzcisz, to kiedy ono dorośnie, to zamiast obwiniać Ciebie, że nie zadbałeś o jego chrzest, miałoby mieć pretensje do księdza, który go nie ochrzcił.

Miesiąc temu
Apo Stazja
Apo Stazja

https://www.youtube.com/watch?v=YBdqY2wYx2s

2 miesięcy temu
Bronisław Kandora
Bronisław Kandora

@Arlena Witt odpowiadając na twierdzenie w 19 minucie filmu pragnę zauważyć, że środki te są rozdysponowane "uznaniowo" a nie proporcjonalnie. https://www.gov.pl/web/mswia/fundusz-koscielny Chciałbym aby rozdział kościoła od państwa był większy, może coś na model francuski, ale dziś nasza apostazja nie zmieniła absolutnie niczego oprócz tego że nie jesteśmy wliczani do statystyk i dla naszego sumienia. Pozdrawiam.

2 miesięcy temu
Licznik Apostazji
Licznik Apostazji

A jak juz zrobicie apostazję, to koniecznie policzcie się tutaj: www.licznikapostazji.pl #policzmysię

2 miesięcy temu
Bronisław Kandora
Bronisław Kandora

15 minut grzecznej rozmowy. Nawet nie pytań tylko zwykłej rozmowy. Mam to za sobą. Pozdrawiam i życzę odwagi oraz powodzenia.

2 miesięcy temu
malgorzata j
malgorzata j

@Bronisław Kandorawiedz że Bóg jest dla każdego. powodzenia 😟

21 dzień temu
Bronisław Kandora
Bronisław Kandora

@malgorzata j Oczywiście, że się nie rozumiemy i tak pozostanie. Problem polega na tym, że mamy skrajnie odmienne poglądy na koncepcję boga. Co więcej, wielu teologów i filozofów zjadło na tym zęby więc my małe szare myszki w tej materii nie mamy co się przekrzykiwać. Lubię przedstawiać mój punkt widzenia i czytać, jaki jest Twój. Z pełnym zachowaniem szacunku dla mojego "oponenta". Ale musisz mieć jasność, że mnie nie nawrócisz. Tak samo jak ja wiem, że nawet przedstawiając argumenty nie przekonam Ciebie, że boga nie ma. Brak dowodu prawdziwości tezy nie jest dowodem jej fałszu... Każde z nas pozostanie na swoim stanowisku. :) Pozdrawiam.

21 dzień temu
malgorzata j
malgorzata j

@Bronisław Kandora widzę ze się nie rozumiemy

21 dzień temu
Bronisław Kandora
Bronisław Kandora

@malgorzata j Ludzie. Bez nich nie byłoby koncepcji boga. A to jak interpretujesz pewne zewnętrzne i wewnętrzne zjawiska to Twoja sprawa. Jeżeli tylko Ci to pomaga... Na zdrowie. Jeżeli zaś twierdzisz, że ludzie Ci nie pomogli... To albo obracasz się w złym środowisku, albo sygnały były dla nich nieczytelne. Niestety wiele osób które mają problemy szukają pomocy, wiele osób to po prostu źle odbiera sygnały, albo udaje że nie widzi bo nie wiedzą co zrobić. Albo wręcz czeka aż inni pomogą (problem rozproszonej odpowiedzialności). Wzięłaś się w garść samodzielnie i bardzo dobrze, a że przypisujesz to boskiej ingerencji niedoceniając samej siebie, to trudno.

21 dzień temu
malgorzata j
malgorzata j

@Bronisław Kandora a prosiłeś? Bo ja prosiłam Boga o pomoc i mi pomógł. ludzie nie pomogli. Więc?kto jest ważniejszy?

21 dzień temu
ptrko
ptrko

wszystko tutaj powiedziane jest prawdą. wspaniały film boży

2 miesięcy temu
antiFlagPuunk
antiFlagPuunk

Smutne jest to, że zgodnie z obowiązującym prawem nasze dane osobowe mogę być zapomniane na nasze życzenie, a dokonując apostazji nasze dane w dalszym ciągu są przetwarzane przez kościoł. Przypominam, że nikt nas nie pytał, czy chcemy być ochrzczeni.

2 miesięcy temu
antiFlagPuunk
antiFlagPuunk

@Dziki Fotograf rodzice zapisali mnie tez do liceum, które pozniej zmieniłam, a moje dane w nim nie zostały.

Miesiąc temu
Dziki Fotograf
Dziki Fotograf

@ antiFlagPuunk Pretensje możesz mieć do rodziców, a nie do księdza, który Cię ochrzcił.

Miesiąc temu
cinzsur
cinzsur

O obywatelstwo też nikt nas nie pytał ani nie podpisywaliśmy konstytucji

Miesiąc temu
Małgorzata
Małgorzata

Jestem wierząca, nie popieram działań Kościoła, ale na razie nie decyduję się na odejście, za to cieszę się, że ta decyzja okazała się odpowiednia i czujesz się lepiej. Pozdrawiam serdecznie

2 miesięcy temu
Martyna Kasprzak
Martyna Kasprzak

@Arlena ogromnie dziękuję za to nagranie :) Zmotywowało mnie, by wykonać to, o czym myślałam od 13 lat i dałaś nadzieję, że jest to wykonalne. Zarówno w parafii, w której byłam chrzczona, jak i w parafii zamieszkania, trafiłam na bardzo uprzejmych księży, wykazujących się zrozumieniem, rozmawiających i słuchających interlokutora. Nie namawiali na siłę, bym została we wspólnocie. Badziej podkreślali swoje przekonanie, że zgodnie z ich wiarą Bóg kocha wszystkich ludzi i że dla mnie też ma jakiś plan ;) Słowem, załatwiłam formalność w bardzo przyjaznej i pełnej tolerancji atmosferze. Świat byłby lepszy, gdyby wszyscy duchowni mieli podobne nastawienie :) Raz jeszcze wielkie dzięki!

2 miesięcy temu
MandM M
MandM M

Po co to robić ? jak ktoś nie chce chodzić do kościoła to nie musi

2 miesięcy temu
ItoshiiShizu Sekai
ItoshiiShizu Sekai

Po to, żeby (np. w moim przypadku) żyć w zgodzie ze sobą i swoim sumieniem. Po dziesięciu latach bycia ateistką apostazja to dla mnie wisienka na torcie. Uwielbiam to uczucie wolności po apostazji, nie da się go z niczym innym porównać.

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

Po to zebysmy nie byli na liscie. A po co chodzic do kosciola jak mozna sie w domu pomodlic? Ktos nie chce byc traktowany w papierach jako wierzacy to idzie sie wypisac, chociaz aktualnie praktyki tej mafii polegaja na tym ze ty nie wpisujac sie do kosciola masz problemy z wypisaniem sie stamtad bo ktos zgodzil sie na twoj chrzest ;)

2 miesięcy temu
pink leopard with blue heart
pink leopard with blue heart

a jak jestem chrzestna a chce dokonać apostazji, co wtedy?

2 miesięcy temu
Ewelina Szydło
Ewelina Szydło

To kanał do nauki więc po co Pani zamieszcza takie video 👎

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

Najwidoczniej słabo oglądasz ten kanał jeśli nie wiesz ze tutaj są również tworzone vlogi pokazujace czesc zycia o to tej Pani. Jeśli ci sie nie podoba nie musisz tego ogladac, to jej kanał i ma prawo postować na nim cokolwiek tylko chce, a to ze WEDŁUG CIEBIE to kanał do nauki to akurat twoja sprawa, to nie twój kanał i nie ty decydujesz o nim.

2 miesięcy temu
Egds Rhdhd
Egds Rhdhd

Nie miałabym do gościa cierpliwości na takiej rozmowie. Gdyby to coś zmieniało odnośnie przeznaczenia moich podatków, ale mimo apostazji oni dalej będą dostawać z moich podatków. Szkoda mi nerwów, inaczej juz dawno bym to zrobiła. Świetny filmik. Natomiast utwierdza mnie w przekonaniu, że to nie na moje nerwy.

2 miesięcy temu
Krzysiek Kos
Krzysiek Kos

"Kościół powstał po to by spełniać kilka funkcji w społeczeństwie" - po czym wymienia Pani czysto ludzkie jego aspekty. Tymczasem Kościół powstał wg Jego założyciela (J. CH.) aby prowadzić ludzi do Boga, do nieba, do życia wiecznego (niezależnie od tego czy się w to wierzy czy nie). Pani tego nie wymienia, a to są słowa Założyciela ;) Rozumiem, że Pani się z tym nie utożsamia, ale nie trzeba przecież zaraz spłycać jego roli jedynie do tych społecznych aspektów....może lepiej powiedzieć, że się nie wie po co powstał, lub w ogóle nie mówić na ten temat?

2 miesięcy temu
Nurian 000
Nurian 000

XD lecz sie

Miesiąc temu
Krzysiek Kos
Krzysiek Kos

@Maciej Cholewa Panu się chyba wieki nieco pomyliły, a może czyta Pan dużo baśni, bo Aleksander Wielki żył prawie 400 lat przed założeniem kościoła... Sądzę że chodzi Panu o Konstantyna, który nie założył Kościoła tylko edyktem mediolańskim nadał swobodę wyznawania religii w całym cesarstwie. Dotyczyło to każdej religii, nie tylko chrześcijaństwa, które zresztą w tamtych latach miało już wielką rzeszę wyznawców, kościół już wtedy dawno istniał i miał się świetnie pomimo prześladowań.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Kościół powstał ponieważ Aleksander Wielki chciał zjednoczyć swoje królestwo pod jedną religia i ją promował, inaczej KK byłby nic nie znaczące sektą. Może więcej historii a mniej baśni.

2 miesięcy temu
x x
x x

Dziękuję Arleno za szczerość. Zgodność ze swoimi przekonaniami - jakiekolwiek by nie były - jest zawsze lepszą od życia w rozdwojeniu jaźni. Niemniej, do wszystkich czytających ten komentarz: nie odchodźcie z Kościoła. Zastanówcie się jeszcze. Dajcie sobie czas. A w jaki sposób "dać sobie czas"? Niezależnie od tego jak dziwnym może Wam się to wydać: postanówcie codziennie odmówić 10-tek Różańca w intencji wiary dla siebie. Ze szczerym nastawieniem: "wiara to głupota; księża to pedofile; nie wiem po co to robię". Miesiąc. Przez 30 dni odmawiajcie 10-tek, a później dopiero podejmijcie decyzję. Oczywiście nie musicie słuchać nieznanego człowieka w internecie. Piszę jednak z perspektywy osoby, która również myślała o apostazji, deklarowała się jako agnostyk i generalnie nie "rozumiała" Kościoła. Jeżeli nie chcecie podjąć Różańca, zostawcie chociaż kropkę pod tym komentarzem - wtedy ja pomodlę się za Was. :)

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

@Freeze proszę cię przecież każdy katolik ma do łba od szkraba wciskane iż po za tą śmieszna religia nie ma szczęścia.

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

Nie dzięki. Co to za problem ze ktos odejdzie z kosciola, wazne zeby byl szczesliwy.

2 miesięcy temu
PEGAZ-US
PEGAZ-US

Ksiądz się pomylił mówiąc że związek partnerski to żaden związek. To się nazywa KONKUBINAT.

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

Konkubinat i żaden związek to synonimy.

2 miesięcy temu
Ada Podolska
Ada Podolska

Akt apostazji jest kuszący, ale nadal tego nie zrobiłam, bo to troche zachodu, a dodatkowo niewiele mi daje (tak praktycznie). Czy jest inaczej? Ja nigdy nie wierzyłam ani w boga, ani tym bardziej w inne bajki z tej religii.

2 miesięcy temu
Nurian 000
Nurian 000

Po co robić akt apostazji skoro niby to nic nie zmienia? Po prostu czujesz ulgę ze masz dokument który oświadcza ze jestes niewierzący, tak samo jak umiesz wszystko perfekcyjnie na egzamin ale jednak chcesz go napisać by dostać ocenę

Miesiąc temu
Ania Białous
Ania Białous

Hej, dowiedziałam się o twoim filmie od przyjaciela który zastanawia się nad apostazją. Sama jestem osobą wierzącą, wiara pomaga mi być lepszym człowiekiem i utrzymywać dobre relacje z innymi. Chciałam ci powiedzieć, że zszokowałam się gdy usłyszałam co proboszcz mówił do ciebie i jest mi z tego powodu bardzo przykro. Niestety często osoby starej daty (i nie tylko) wierzące chyba mają przekonanie że gdy wierzą to usprawiedliwia ich przed byciem chamskim wobec drugiej osoby. Chciałam również powiedzieć, że szkoda, że nie znalazłaś dla siebie korzyści jakie płyną z wiary, chociaż zdaje sobie sprawę, że dla ciebie może nie być szkoda, szanuję to. Pozdrawiam cię ciepło

3 miesięcy temu
Piotr Podkopał
Piotr Podkopał

https://www.youtube.com/watch?v=dFQYOAOgJUA&ab_channel=Mocws%C5%82abo%C5%9Bci

3 miesięcy temu
Lubczyk
Lubczyk

Szanuję panią,uwielbiam pani lekcje ale zastanawia mnie dlaczego pani na swoim kanale zamieściła ten film?Cała ta sytuacja mocno mnie przygnębiła.

3 miesięcy temu
Wiesława Niegowska
Wiesława Niegowska

@Lubczyk Rozumiem istotę pytania, napominam jednak, że jest to jeden z jej vlogów - które to z reguły jako vlogi świadomie odbiegają od regularnej systematycznej lingwistycznej tematyki kanału. Gdyby nie był to jeden z wielu tego typu ''osobistych'' filmów, a jedynie taki niespodziany wyjątek od reguły, twoje pytanie miałoby zasadność. Mam nadzieję, że rozmawiałem wątpliwości. Pozdrawia sympatyk cerkwi prawosławnej.

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

@Lubczyk To ty nie rozumiesz. Spinasz sie do kogos ze zrobił na WŁASNYM kanale WŁASNY film o temacie który chciał. Ma prawo nagrywac na kazdy temat jaki zechce. Nie podoba sie? Daj unsuba i sobie idź. Łaski nikomu nie robisz a jak ci sie nie podoba to sam nagrywaj na swoim kanale co ty zechcesz.

3 miesięcy temu
Lubczyk
Lubczyk

@Freeze Tak,tak..a ty nadal nic nie rozumiesz.

3 miesięcy temu
Freeze
Freeze

@Lubczyk Bo to jej kanał i ma prawo do wstawiania cokolwiek sie jej spodoba o jakiej tresci sie jej spodoba?

3 miesięcy temu
Natalia
Natalia

@Lubczyk Bo może? Bo ten film należy do vlogów, które co jakiś czas wstawia?

3 miesięcy temu
Klaudia Hryciow
Klaudia Hryciow

U nas w kościele jest ksiądz który rozmawia z nami parafianami jak z normalnymi ludźmi. Gdyby nie to że spotkałam takich ludzi w kościele to nie wiem czy nie dokonałabym apostazji. U nas w parafii nawet księża rozliczają się z każdej złotówki nie bierze po kolędzie, chrzest komunia ślub itp. Wszystko za darmo dla parafian. A jestem właśnie z małego miasta i fakt ciężko w jakim mieście nie wierzyć.

3 miesięcy temu
Dominik Pawlik
Dominik Pawlik

Spoko, że jest taka opcja. To kolejny zbity argument, że religia jest narzucana siłą przez rodziców. Macie okazję się oficjalnie wypisać. Ale weźcie to pod uwagę, że w przyszłości nie będziecie mogli być np rodzicami chrzestnymi. A to mimo wszystko fajna funkcja w życiu.

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@peredryk gamoń Nie będę dyskutować z osobą która nie umie czytać. Ja już napisałem że osoba która dokonała ekskomuniki może wchodzić do budynku kościoła tak samo jak z resztą osoba nieochrzczona. Nie może natomiast taka osoba być na całej mszy świętej czy na nabożeństwach.

2 miesięcy temu
peredryk gamoń
peredryk gamoń

@Pan Adolf Napisałeś wyżej bzdurę i nie potrafisz się do tego przyznać.

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@peredryk gamoń Czytaj co napisałem wyżej gamoniu.

2 miesięcy temu
peredryk gamoń
peredryk gamoń

@Pan Adolf Co to ma do rzeczy w kwestii wstępu do kościoła?

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@peredryk gamoń Osoba ekskomunikowana nie może uczestniczyć w życiu Kościoła takie są fakty.

2 miesięcy temu
Leslaw Gawlowski
Leslaw Gawlowski

Niestety obawiam się że nie w niebie napotkać można zdecydowaną większość księży.

3 miesięcy temu
Leslaw Gawlowski
Leslaw Gawlowski

@Meliapan Ja właśnie tak czynie. Życzył bym jednak wszystkim żeby żadna instytucja nie martwiła sie o nasze zbawienie za nas. Nie chce być uszczęśliwiany na siłę. Pozdro.

3 miesięcy temu
Rachela Bee
Rachela Bee

6:23 Mnie proboszcz nie zaprosił na żadną rozmowę? Nikt nie odpowiedział na mój list wysłany do parafii zarowno, gdzie byl chrzest jak i miejsce zamieszkania. Tylko,że 17 lat temu nie było wniosków online . To teraz nie wiem, czy wykreślili mnie czy nie ? Po latach mnie spotkał w trakcie kolędy w naszym bloku i zapytał czy chce o tym porozmawiać? - zdziwiona o czym? Już 5lat minęło? Nawet nie zapytal o powod odejścia . Główny powód 2003/2004 przeczytałam encyklopedię Katolicką i 2lata wcześniej książkę "byłem ksiedzem", która mną wstrząsnęła. Poza tym zaczęłam czytać biblię i odkrycie ze Kościół usunął 1 z 10-iu przykazań . Na pytanie postawione Księdzu dlaczego - nie chciał dyskutować . W żaden sposób nie odczułam decyzji apostazji z wyj. oburzenia i rozczarowania "matki chrzestnej", bo zdradziłam religie, w której bylam wychowana i przystąpiłam wg. niej do sekty. Pozostali członkowie rodziny jakoś nie dali mi odczuć, ze sa rozczarowani. Za to będąc poza tzw. 'sektą' odczułam ostracyzm... Zastanawiam się czy KRK traktuje apostazję (apostate) jako grzech "śmiertelny"( czy taki jest?) Wiem, że na te pytania pewnie nie znasz odpowiedzi, ale może ktoś z was zna odpowiedzi na pytania: CZy można wrócić po akcie apostszji do KRK? Czy trzeba przyjmować sakramenty od nowa ? Nie żebym chciała wracać po prostu interesuje mnie czy jest to możliwe.

3 miesięcy temu
Dominik Pawlik
Dominik Pawlik

A postazja ma taki wpływ na wasze życie jak odkliknięcie subskrypcji na yt. Z odwaga to nie ma nic wspólnego. Znaczenia też. Dziękujcie Kościołowi, że coś takiego wymyślił bo macie szanse zaistnieć w towarzystwie.

3 miesięcy temu
Dominik Pawlik
Dominik Pawlik

@Freeze przynajmniej się staram bo z tych kretynizmow ciężko coś wyciągnąć.

2 miesięcy temu
Freeze
Freeze

@Dominik Pawlik mowie o tobie, nie dosc ze czytac nie potrafi to jeszcze zrozumiec tekstu. 300IQ

3 miesięcy temu
Dominik Pawlik
Dominik Pawlik

@Freeze ciekawe masz doświadczenia.

3 miesięcy temu
Freeze
Freeze

@Dominik Pawlik zesral to ci sie stary do zupy

3 miesięcy temu
Dominik Pawlik
Dominik Pawlik

@Freeze nie zesraj sie

3 miesięcy temu
Magda K
Magda K

Arlena jestes Mistrzem! Poplulam sie prawie: na swieta nie myje okien dla Jezusa🤣🤣🤣.

3 miesięcy temu
Hubi John
Hubi John

Dziękuję za ten filmik. Życzę wszystkiego dobrego

3 miesięcy temu
Marek Be
Marek Be

Bezbożny filmik :D Może się wypowiesz na temat świąt? Świętować to przecież cieszyć się, wigilię robisz a jak inne święta? Choinka, prezenty, Wielkanoc? Ja w tych świętach widzę, że są powiązane z porami roku i się świętuje np. nadejście wiosny i się zjada jajeczko jako znak narodzin.

3 miesięcy temu
yaku150
yaku150

Dla mnie to tylko oni myślą że ja należę do kościoła. Więc nawet nie musze nic opuszczać :D

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

Apostazja to świadome nałożenie na siebie ekskomuniki czyli najcięższej kary jaką może nałożyć na wiernego Kościół. Sam sakrament chrztu jest niezmazalny czyli nawet po akcie apostazji znamię duchowe nie znika i ktoś raz ochrzczony pozostanie takim do końca życia, dane o danej osobie z akt też magicznie nie wyparują, będzie tylko adnotacja że dana osoba z Kościoła wystąpiła. Takim promowaniem zdziczenia niszczy się ludzi, Kościół i Polskę. Kto ma mówić jak żyć, jakieś losowe przychlasty z Internetu czy jednak związek wyznaniowy który istnieje od ponad 2000 lat. W niebezpieczną stronę to wszystko zmierza...

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Antarctic Mapper Zdziczenie to obserwujemy dzisiaj, chociażby na przykładzie październikowych manifestacji. To są w większości młodzi ludzie wychowani z dala od Kościoła a zamiast tego wychowani w smartfonach i oglądający różnych wykolejeńców na Youtube, co ci ludzie sobą reprezentują? Słownictwo z rynsztoka? Pochwałę dla zabijania życia nienarodzonego? Kościół przyjemniej mówi jak trzeba żyć a tego co robią niektórzy, bo nie wolno generalizować księża też nie pochwalam. Z religią jak z wieloma innymi kwestiami, wszystko zależy od człowieka jeden odejdzie od Kościoła drugi zostanie rodzice bardzo często nie mają wpływu. "Gdybym miał do wyboru...." takie gdybanie, gdyby babcia miała wąsy. Nie tak to działa, w jakiej wierze się urodziłem w takiej i umrę. Koniec tematu.

2 miesięcy temu
Antarctic Mapper
Antarctic Mapper

niszczy się ludzi? hahaha niszczy się kościół? i bardzo dobrze! ta zdziczała sekta jest na tym świecie o 2000 lat za długo. Polacy przyjęli katolicyzm? Chyba są 'katolikami' bo tak wypada. Jakby rodzice nie wpajali dzieciom fanaberii religijnych i miałbyś do wyboru 20 różnych religii to byś wybrał chrześcijaństwo? Z twojej wypowiedzi zrozumiałem coś w stylu 'kościół jest od tylu lat to niech dalej będzie lol'

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Maciej Cholewa W twoich snach, Kościół w Polsce prowadzi księgi od kilkuset lat na pewno podczas wojen sporo zginęło, ale i tak sporo się zachowało. No właśnie... żeby coś takiego zniknęło musiałby się stać jakiś straszliwy kataklizm jak wojna albo coś a wtedy ludzie walą do kościołów drzwiami i oknami.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Oj wyparują wyparują a a jak nie wyparują, to wyparuje kościół razem z danymi;)

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Freeze Jak już napisałem księża to tacy sami ludzie jak inny. Jeden się obrazi a drugi będzie bardziej tolerancyjny. Jak już też napisałem wierzący, ale niepraktyjujący albo też praktykujący na swój sposób to jeszcze co innego i trudno mówić o takich osobach jak o typowych katolikach, bo jednak katolik powinien się stosować do przykazań kościelnych.

3 miesięcy temu
Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz

Pani Arlena - wzorcowy przykład oportunistki. Po prostu piękne płynie z prądem.

3 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Ja bym nazwał ją bardziej nonkonformistką, bo właśnie nie idzie za owieczkami do strzyżenia przez czarnokieckowego.

2 miesięcy temu
Natalia
Natalia

Pani ArleNa jeśli już...

3 miesięcy temu
VENOM
VENOM

Przestanie bycie członkiem KOŚCIOŁA czyli idiota do dojenia na kasę przez pedofili🤣🤣🤣🤣

3 miesięcy temu
VeXon
VeXon

+1

3 miesięcy temu
Michał Kasprzyk
Michał Kasprzyk

Mam pytanie w jaki sposób definiuje Pani naukę ?

3 miesięcy temu
Maciej Remiszewski
Maciej Remiszewski

Droga Pani Arleno. Z pewnością ten komentarz zaginie w tłumie innych i pewnie nawet go Pani nie zauważy. Mimo to napiszę kilka zdań, ponieważ poczułem głęboki smutek z powodu Pani decyzji i chcę się podzielić moim zdaniem. Doskonale rozumiem Pani powody dokonania apostazji. Księża w znacznej mierze nie reprezentują już ideałów religii, którą wyznają. Kościół nie jest już przykładem świętości. Wiele złych czynów, egoizm, zamknięcie się na powierzonych wiernych skutecznie odpychają dziś od Kościoła. Jednak nie stało się tak przez przypadek. Od czasu II Soboru Watykańskiego (lata 60) prawdziwy Kościół zszedł do podziemi, ponieważ duchowieństwo zostało opanowane przez masonerię, która dokonała rozkładu Kościoła od środka. Skutkiem tego jest Kościół fałszywy, heretycki - błędny, który dziś zajmuje miejsce Kościoła prawdziwego. W tym nowym Kościele poluzowane zostały wszelkie ideały, którymi chcieli żyć ludzie dążący do rozwoju duchowego, fałszywe nauczanie wyparło prawdziwą naukę Jezusa Chrystusa. Przypadki zbrodni z nieletnimi także miały miejsce, głównie przez podstawionych agentów lub też upadłych duchownych. Skutki tego wszystkiego są takie, że dziś wierni uciekają z Kościoła, widząc zło i zepsucie. Chciałbym jednak podzielić się moim punktem widzenia. Jestem osobą głęboko wierzącą. Przeżyłem swoje nawrócenie 2 lata temu. Chodzę do Kościoła tradycyjnego, bo wiem, że prawdziwy Kościół to nie upadli duchowni i wyzysk finansowy, ale zasady życia, dane nam przez naszego Zbawiciela, które są niezmienne i zawsze aktualne i żadne grzechy duchownych mnie do niego nie zniechęcą. Prawdziwa religia katolicka opiera się na miłości Boga i bliźniego, na egzaminie z życia, za który jest nagroda - życie wieczne z Bogiem w Niebie. Ceremonie takie jak Msza Św. są ważne, ale nasza wiara nie polega na "chodzeniu do kościółka", tylko na służbie Bogu i bliźniemu, na byciu dobrym człowiekiem, aby ludzi widząc nasze dobre życie, chwalili Boga i sami się nawracali. Nie dlatego, że ktoś im tak kazał, ale dlatego, że przykład ludzi wierzących "chwycił ich za serce". W każdej religii są ludzie dobrej i złej woli, to prawda. Nikt nie decyduje, w jakiej religii się urodzi. Jednak ludzie ochrzczeni, nawet wbrew własnej woli, są włączeni do wspólnoty i mają konkretne obowiązki - życie według swojej wiary. Jeśli rodzice Pani nie wychowali w tej wierze, to żadnej winy Pani nie ponosi, bo nigdy nie dane było Pani poznać istoty naszej wiary. Jednak akt apostazji jest czymś bardzo poważnym, ponieważ wyklucza Pani ze wspólnoty, poza którą nie można się już zbawić. Ktoś żyjący w innej religii może osiągnąć zbawienie na drodze nadzwyczajnej. Ale ktoś, kto raz włączony do grona ochrzczonych dobrowolnie wyrzeka się swojej wiary, stawia siebie w sytuacji straszliwego zagrożenia duchowego. Mam do Pani sympatię, ponieważ kiedyś byłem Pani widzem. Jest Pani osobą otwartą i postępującą wobec tego, co uważa Pani za słuszne. Jednak jesteśmy tu na Ziemi w jednym celu - aby zdać egzamin z miłości i zbawić swoją duszę. Pan Bóg Panią bardzo kocha jako swoje stworzenie, które chce obdarzyć największym szczęściem. Ja też kocham Panią jak siostrę, bo zależy mi bardzo na Pani zbawieniu, dlatego będę się za Panią modlił, w tym "moim" Kościele, aby któregoś dnia zrozumiała Pani konsekwencje aktu apostazji i wróciła do Ojca Niebieskiego, który chce dla Pani tego, co najlepsze. Życzę wszystkiego dobrego!

3 miesięcy temu
alina lewicka
alina lewicka

Cieszę się,że nie mam tego problemu i współczuję katolikom takiego Kościoła, zakłamanego, bez autorytetu i pasterzy żyjących jak magnaci...

3 miesięcy temu
Zosia
Zosia

Dobre rozwiązanie. Dla zdeklarowanych (z głębi serca, a nie tylko w papierach) katolików, apostazja osób, które, jak pani, z Kosciolem łączy tylko chrzest, jest oczyszczeniem Kosciola. Niech w Kosciele zostaną ludzie,, dla których eucharystia i zbawienie i ewangelia sa najwazniejsze. Nawet jest taki żart, ze Kosciol jest pełen ludzi praktykujących a niewierzących Haha. I tak naprawdę to właśnie ci nieszczęśni praktykujący-niewierzący (są wśród nich nawet kapłani! ) w dużej mierze powodują ten cały bałagan, bo to są matki j ojcowie zdezorientowanych tym całym fałszem dzieci - z jednej strony niedzielna msza, komunie, bierzmowania, śluby kościelne; a z drugiej czarne marsze itp. Człowieku, zdecyduj wreszcie! Pani zdecydowała i to jest postawa jasna i klarowna.

3 miesięcy temu
Piotr Hennel
Piotr Hennel

Nie zgadzam się z przemyśleniami w drugiej części filmu ale szanuję spokojne, nieagresywne podejście do tematu.

3 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

Z życia wiecznego też jesteś zwolniona?

3 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

@Maciej Cholewa w kontekście wiary odrzucenie definitywne Boga jest odrzuceniem życia wiecznego. Jako człowiek wierzący mam prawo tak mówić, ty nie wierzysz w życie wieczne co i tak oznacza przyjęcie wiecznej śmierci. Na to samo wychodzi.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Jakiego życia wiecznego co ty bredzisz?

2 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

Dla czego ateiści mają narzucać nam swoją wiarę? Państwo okradło kościoł i nie dostaje na ciebie, ale za to co stracił.

3 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

@Maciej Cholewa a mnie twoja do tego nie uwzględnia treści pojęcia.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

@Astor Astra nie obchodzi mnie twoja definicja. Dla mnie ateizm to brak wiary w bajki i tyle.

2 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

@Maciej Cholewa ateizm to nie brak wiary. Wierzyć można w różne brednie jak ateiści. Ateizm jest tezą odrzucającą istnienie Boga.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

@Astor Astra ateizm to brak wiary i to jest definicja, to że ty masz swoją wymyśloną nikogo nie obchodzi.

2 miesięcy temu
Astor Astra
Astor Astra

@Natalia co sądzisz o wierze ateistycznej, jakie ma podstawy?

3 miesięcy temu
vivienne
vivienne

Można wierzyć w Boga i jednocześnie nie chcieć być członkiem haniebnej instytucji jaką jest Kościół Katolicki. Aczkolwiek apostazja i tak jest procesem kościelnym, a nie świeckim.

3 miesięcy temu
frenetyzm romantyczny
frenetyzm romantyczny

Świetny filmik! Sam jestem w trakcie dokonywania apostazji — oświadczenie gotowe, idę po akt chrztu. Tylko okropny dyskomfort czuję na myśl, że będę musiała słuchać jakiegoś startego gościa próbującego mnie powstrzymać i trochę mi złośliwości powiedzieć eh

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Antarctic Mapper Jedną wielką głupotę to ty piszesz, ile lat ty masz lat dziecko.

2 miesięcy temu
Antarctic Mapper
Antarctic Mapper

ale po co mi bycie świadkiem bierzmowania, chrzestnym czy świadkiem na ślubie kościelnym? jak każdy odejdzie to kościelna mafia upadnie i nic z tego nie będzie potrzebna. kościół to jedna wielka głupota

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

Bo to że nakładasz na siebie ekskomunikę realnie inczego nie zmienia. Dalej będziesz w aktach, dalej jesteś ochrzczona w Kościele. Dalej płacisz podatki na Kościół, pozbawiasz się tylko min. możliwości bycia chrzestną, świadkiem bierzmowania czy świadkiem na ślubie kościelnym. Więc ja się księdzu nie dziwię, że próbuje odwieść od tej głupoty.

3 miesięcy temu
zmarekk
zmarekk

Gratuluję odwagi Arleno. Mamy podobne poglądy i podejście do tego. Dochodzi jeszcze sprawa niewolnictwa. Dosłownie! Sprawdź proszę prawo morskie/rzymskie, jeżeli akurat tego nie wiedziałaś. To kościół odwrócił się od Boga nie ludzie. Serdecznie pozdrawiam.

3 miesięcy temu
Lubomir Petrów-Pahuta
Lubomir Petrów-Pahuta

Ochrzczono mnie gdy już miałem trzy lata. Nie wiem po jaką cholerę ale bez mojej świadomej decyzji. Do Pierwszej Komunii jakoś tak mnie przekonano gdy już miałem chyba jedenaście lat. Już wtedy w żadnego boga nie wierzyłem i chyba tylko z tego powodu że nie byłem pełnoletni i zależny prawnie i ekonomicznie od rodziców to "dla świętego spokoju" nie walczyłem. W każdym razie znajomy rodziny ksiądz przyjechał ze dwa razy by mnie przygotować do Komunii. Od pół wieku nie praktykuję, nie modlę się, nie oczekuję od jakiejś siły nadprzyrodzonej opieki nad sobą. W sumie i apostazja wisi mi jak kilo kitu bo w moim życiu niczego nie zmieni. Jedynym efektem jest doprowadzenie do uściślenia prawdy o ilości osób wyznających jakąś religię. Chyba dlatego poczynię w tym kierunku odpowiednie kroki.

3 miesięcy temu
Edyta Sikorska
Edyta Sikorska

Bardzo dobrze sie słuchało. Polecam również zajrzeć na grupę fb Apostazja2020

3 miesięcy temu
zeenanity
zeenanity

Wierz w co chcesz! Wszystkim, którzy chcieliby wziąć się za apostazję, ale nie wiedzą jak (lub mają problemy typu „nie wiem skąd wziąć akt chrztu”, „proboszcz nie chce się ze mną spotkać” itp) polecam grupy na fb: Apostazja 2020 (grupa prywatna - czyli Waszego członkostwa nikt niepożądany nie zobaczy, jeśli nie chcecie się ujawniać) i Apostazja.info

3 miesięcy temu
Marek Wójs
Marek Wójs

Wychodzi trochę ponad 25zł od osoby na kościół rocznie

3 miesięcy temu
OlejhunterPL Dawid
OlejhunterPL Dawid

Krzyż wam na drogę bezbożnicy 😊

3 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

A dziękować przyda się czasem kawałek drewna do rozpalenia w kominku:)

2 miesięcy temu
Dontbestupid
Dontbestupid

CHRYSTUSA mozna miec w sercu bez kosciola katolickiego ,a nawet trzeba. Oni przez tyle wiekow oszukiwali ludzi. Zbawienie tylko z laski przez Jezusa Chrystusa. Czytajcie Biblie to ratuje Zycie.

3 miesięcy temu
Dontbestupid
Dontbestupid

@Maciej Cholewa To slabo czytales chyba...

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Przeczytałem cała Biblię... teraz jestem ateistą. Tak jest owieczki czytajcie Biblię tylko cała nie po łebkach!

2 miesięcy temu
Angelika
Angelika

Pierwsze Kościoły powstawaly bazując na doświadczeniu Boga - wiecie, działy się liczne cuda, ludzie za wiarę oddawali zycie, bo widzieli, bo doswiadczyli miłości, dobroci, mocy Boga. To wszystko dzieje się również teraz, ale przyznaję, ze mało tego widać w kosciele katolickim. Przezylam kryzys wiary, ale akurat on mnie umocnił, bo świadomie postanowilam w Kosciele zostać. Niemniej rozumiem osoby, które odchodzą... Patrząc tylko po ludzku to sama bym odeszła. Poznalam osoby, które pokazały mi jak powinna wyglądać wiara i ktore stały sie nosnikiem Ducha Sw. No bo Jego naprawdę można doświadczyć i On serio zmienia życie, ale to tez ciężka praca wśród wzlotow i upadków. Ze szczerego serca odsylam do Witka Wilka czy Marcina Zielińskiego. Są to osoby świeckie (nie księża), które żyją z Bogiem na codzien i mogą stać się również waszym wzmocniem oraz wytłumaczeniem różnych nurtujacych pytan. PS Dziękuję za ten film, cenie tak szczere, bezpośrednie i nieatakujace wypowiedzi ❤️😇 PS 2 Bog również 👌😁

3 miesięcy temu
GuitarMan
GuitarMan

Marzę o apostazji z ZUSu...

3 miesięcy temu
ntcer
ntcer

Jak zostaniesz opętana to nie dostaniesz egzorcyzmów ^^

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Kamil Poter Świat nie jest zerojedynkowy. Człowiek dalej ma wiele do odkrycia na wielu płaszczyznach, wcale nie jest tak różowo jak napisałeś. Jak to się mówi "Są rzeczy na niebie i na ziemi, o których się filozofom nie śniło" ;).

2 miesięcy temu
Kamil Poter
Kamil Poter

@Pan Adolf To niech zmieni leki albo lekarza. Myślenie i swiadomość to biochemia, zbiór hormonów i sygnałów elektrycznych, a zatem wystarczy odpowiedni lek jeśli coś źle działa w tym zakresie , a wszystko da się wyleczyć ;)

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Maciej Cholewa Nie w kiecce tylko w sutannie nieuku ignorancie a po drugie ja bym ich szanse ocenił na równi. Wszystko zależy od konkretnego człowieka i przypadku jednemu pomoże ten drugiemu tamten.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

@Pan Adolf psycholog ma dużo większe szanse pomóc niż facet w kiecce.

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Kamil Poter Gorzej jak psycholog nie pomoże...

3 miesięcy temu
Martyna Kasprzak
Martyna Kasprzak

Wierz w co chcesz ;)

3 miesięcy temu
Bartosz Loch
Bartosz Loch

"oddzielanie ziaren od plew".

3 miesięcy temu
Sound Lord
Sound Lord

Łi mist Ju :)

3 miesięcy temu
Ewusia
Ewusia

Do kościoła nie chodzi się dla miłych ludzi 😂 ale dobra twoje zdanie

3 miesięcy temu
Grzegorz Szymonek
Grzegorz Szymonek

Arlena powiedziałaś dla mnie mega ważne i ciekawe rzeczy w tym filmiku. Wiara i duchowość jest sprawą osobistą. Zgadzam się z tym w 100%. Po przeczytaniu Biblii ze zrozumieniem zauważyłem, że religia rzymska zwana katolicką odbiega - i to bardzo - od tego co jest tam napisane. Chociaż w tym kościele księża mówią co innego. Mało tego, okazało się, że Bóg Biblii nie jest religijny. To człowiek sobie ją stworzył. Jest to związane z tym, że niektórzy ludzie uważają siebie za lepszych od innych (egoizm, pycha). Bóg nikogo nie zmusza do wiary w Niego. Bóg daje wolność wyboru. W kościele katolickim Bóg jest przedstawiony w krzywy sposób. To są moje osobiste odczucia. Każdy człowiek zasługuje na szacunek, akceptację bez względu na to w co wierzy. Pod warunkiem, ze jest to zdrowe, nie narusza granic innych ludzi, nie krzywdzi. Ten filmik również pokazuje, w jakim kraju żyjemy. Mam wrażenie, że średniowecze jest cały czas aktualne w Polsce. Boga utożsamia się albo z religią rzymską, albo ze świadkami jehowy. Celowo piszę to z małych liter. A tak naprawdę Bóg jest poza tym. Jeśli ktoś pragnie oddać sie Jezusowi to poprostu to robi. Nie potrzebny jest do tego jakiegoś magicznego rytuału. Chcesz się pomodlić to się pomódl ale nie zmuszaj nikogo do tego! W momencie, gdy ja w swojej rodzinie powiedziałem, że nie będę chodził do tego kościoła, to zostałem uznany za wariata. Poczułem się wykluczony ze społeczności, niechciany. W Polsce tak reagują ludzie. Przecież takie reguły obowiązują w sektach. Najpierw jest przymuszanie ludzi do wiary poprzez chrzest niemowląt, a później cała indoktrynacja pokazująca, że ksiądz jest najważniejszy, a papież jest ojcem świętym. Gdzie w tym wszystkim jest Bóg? Jak dla mnie to jest kult człowieka pod przykrywką chrześcijaństwa.

3 miesięcy temu
7vankrzysztof
7vankrzysztof

A po co komu ta apostazja ? Ja 19 lat temu przestałem uczestniczyć w jakichkolwiek obrzędach kościoła, od 19 lat nie obchodzę świąt, ani Sylwestra, nie ochrzciłem też swoich dzieci, ale mam to w nosie czy figuruję w kartotekach kościelnych, czy nie. Zresztą ta kartoteka i tak tam zostaje, a jeśli już, to jedynie jest w niej dokonany wpis o apostazji. Inna sprawa, że i tak pewnie dwa egzemplarze wniosku o apostazję, te które dostaje ksiądz lądują od razu w koszu, a trzeci osoba wypisująca się z kościoła trzyma sobie latami w szufladzie nie wiadomo po co. Naprawdę ktoś wierzy w to, że ksiądz rzeczywiście dokona formalności i wypisze kogoś z kościoła ?

3 miesięcy temu
Karolina Ch
Karolina Ch

Czy sprawdzała Pani później w jakiś sposób, czy rzeczywiście została skreślona z ‚listy wierzących’? Pytam oczywiście z ciekawości i braku zaufania do księży 😂

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Maciej Cholewa To ty chyba mało wiesz o sektach... Ja myślę że w każdym związku wyznaniowym jest podobnie, bo jednak występując do danego podajesz swoje dane itp. Kościół Katolicki i tak do niczego nie zmusza, ale jeżeli chce się być katolikiem trzeba pewnych rzeczy przestrzegać. Prowadzenie dokumentacji nie jest niczym nadzwyczajnym, są sakramenty które przyjmuje się raz i musi to być odnotowane żeby nie było zamieszania.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Przerąbane, nawet z wiekszosci sekt da się wyjść a z katolickiej nie da rady.

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

@Karolina Ch Oczywiście, że się da.

3 miesięcy temu
Karolina Ch
Karolina Ch

@Pan Adolf dziękuje, a da się sprawdzić czy ta adnotacja została zapisana?

3 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

Nie ma czegoś takiego jak skreślenie, jest adnotacja przy akcie chrztu że dana osoba dokonała apostazji. Ale formalnie dalej taka osoba jest ochrzczona i w każdej chwili może się nawrócić i wtedy taka adnotacja jest usuwana, apostazja wcale nie jest drogą w jedną stronę.

3 miesięcy temu
Lajpnel Riczi
Lajpnel Riczi

Apostazja wielki NIC daje! Człowiek ochrzczony zostaje na wieczność CHRZEŚCIAJNINEM. Zatem taki choćby docelowo trafił do Inferno, to tam też będzie CHRZEŚCIAJNINEM, - choć upadłym. Na tej samej zasadzie: "Raz Katolik --------> Zawsze Katolik", a nienaruszalny rejestr wiernych znajduje się bezpiecznie pod adresem NIEBO! Tak jest, gdyż z tego jarzma Bożego nie da się wyjść. Patrz: Lucifer jest na zawsze wielkim Aniołem, - choć upadłym. No, - właśnie, .....

3 miesięcy temu
W.
W.

Zastanawia mnie parę rzeczy. Skąd jesteście tak pewni, że Boga nie ma. Owszem, nie udowodniono Jego istnienia, ale mimo starań, nie ma też dowodów na Jego nieistnienie. Innymi słowy: ludzkość nie ma jasnej odpowiedzi na to zagadnienie. Nawet jeśli nie wierzysz, po co zamykać sobie drogę powrotu do Kościoła? Niejeden ateista miewał "zrywy duchowe" w trudnych chwilach życia. I najważniejsze: po co? Wierzysz, nie wierzysz, żyjesz jak chcesz. Ale nie widzę plusów w opuszczeniu Kościoła, również dla ateisty.

3 miesięcy temu
W.
W.

@Maciej Cholewa, szkoda czasu na dyskusje z ludźmi takimi jak ty. Jak chcesz, to żyj dalej w swojej bańce myślowej.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

@W. i bardzo dobrze że nie masz ochoty, dzięki temu Polska notuje największy spadek wierzących wśród młodzieży ze wszystkich krajów na świecie:) Może wreszcie zrobi się tu normalnie jak stare pierniki odejdą od koryta.

2 miesięcy temu
W.
W.

@Maciej Cholewa, nie mam najmniejszej ochoty udowadniania ci czegokolwiek. Jak dla mnie możesz wierzyć i w niebieskie jednorożce, twoja sprawa.

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Jakie masz dowody iż nie ma różowych latających jednorożców? Co? To nie ja muszę udowodnić istnienie Boga, ja nie wierzę w twierdzenia wierzących o jego istnieniu, bo nie macie nawet cienia dowodu na nie.

2 miesięcy temu
W.
W.

Twoja odpowiedź "po co" w ogóle mnie nie satysfakcjonuje. Podajesz powody, co ci się w Kościele nie podoba, a nie, co zyskujesz wychodząc z niego. Ponadto Kościół to nie księża i Watykan - to tylko mała część. Kościół to ludzie, którzy do niego chodzą, którzy nie chodzą, ale byli ochrzczeni, a nawet wyznawcy innych wyznań i religii (tzw. kręgi Kościoła).

3 miesięcy temu
Marta F.
Marta F.

Niby ten materiał "nie jest po to żeby kogokolwiek zachęcać do apostazji", ale w takiej konwencji jest prowadzony. Na każde ewentualne wątpliwości, czy trudności z podjęciem tej decyzji autorka stara się przytoczyć jakieś argumenty mające jednak na celu pokonanie wewnętrznych oporów. Po drugie skoro duchowość i kwestia wiary to sprawy "wręcz intymne", to dlaczego autorka sama tą kwestię tu porusza? Miimo wszystko trudno nie odnieść wrażenia, że jednak próbuje zachęcić do tego innych. Nie podoba mi się ten sposób przekazu.

3 miesięcy temu
Ruta Szymańska
Ruta Szymańska

Moja znajoma usłyszała podczas tej procedury, że wydawało im się, że jest mądrzejsza 😅

3 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Nie wydawało im się, jest mądrzejsza:)

2 miesięcy temu
Pan Adolf
Pan Adolf

Bo apostazja to głupota.

3 miesięcy temu
Wargulpartal
Wargulpartal

Arlena nie rozumie ewangelii ani katechizmu, bo jej rodzice nie wtajemniczyli jej w temat oraz nie było nikogo, kto by jej rzecz jak najlepiej wytłumaczył.

3 miesięcy temu
Wargulpartal
Wargulpartal

@Ertix Ortografię?? Wypominanie mi jednej jakiejś literówki to naprawdę nieistotny przytyk, który nie wprowadza niczego wartościowego do dyskusji, patrz: ad personam. Ponadto, jedynie mogę się domyślać o co Ci chodzi z tym całym "mieszanie się kościoła i władzy nigdy nie przyniosło nic dobrego", a domyślam się, że pewnie chodzi Ci o korupcję, która polega na tym, że biskupi opłacani przez polityków powstrzymują się od krytyki władzy, które postępuje niewłaściwie. Korupcja oczywiście jest zła i występuje wszędzie, także w Kościele. Wiem o tym i także uważam, że jest to problem, który należy rozwiązać. Jednak Kościół i jego wierni powinni mieć pełne prawo wypowiadać się i dojść ze swoim przesłaniem do wszystkich. Tym bardziej, że (wbrew temu co uważasz) chrześcijańskie wartości ukształtowały współczesną kulturę i prawo w europie, czego przejawem może być chociażby dorobek intelektualny Adama Smitha czy dokument 'Magna carta', który wylał fundament, na którym oparli się twórcy konstytucji Stanów Zjednoczonych. Zatem poważnie mylisz się w swojej ocenie Chrześcijaństwa.

3 miesięcy temu
Ertix
Ertix

@Wargulpartal Jedyną osobą która tu czegoś nie rozumie jesteś Ty sam, ale trudno, widać nikt do zdrowego rozsądku Cię nie przekona. Jak już masz zamiar kogoś pouczać to zadbaj najpierw o własną ortografię. Pozdrawiam.

3 miesięcy temu
Wargulpartal
Wargulpartal

@Ertix Co z tego, że Jezus etnicznie był żydem? Poza tym, widzę, że na prawdę niewiele rozumiesz. Wiara bez uczynków jest martwa, a prawo, które jest niesprawiedliwe, należy poprawiać. Człowiekowi potrzebny jest kompas. Moralny relatywizm gotów jest uczynić z cywilizacji obóz Auschwitz z fasadą Disneylandu. Tak się dzieje, gdy np. : wartość ludzkiego życia ustępuje chęci unikania cierpienia za wszelką cenę, przy użyciu wszelkiego zła. Gdyby politycy tworzyli ustawy z myślą o dobru człowieka, tak, jak nakazują Boże przykazania i tak, jak Jezus tłumaczy w przypowieściach, świat stałby się lepszym miejscem.

3 miesięcy temu
Ertix
Ertix

@Wargulpartal Z mieszania polityki i religii jeszcze nic dobrego nigdy nie wynikło, i tylko ktoś nawiedzony może chcieć ustanowienia prawa Bożego jako nadrzędnego. Twój ,,Bóg" jest Żydem, ale pewnie nawet o tym nie wiesz. Kultura Europy i Ameryki nie opiera się na chrześcijanizmie, tylko to zostało narzucone.

3 miesięcy temu
Wargulpartal
Wargulpartal

@Ertix Ujmę to w ten sposób: jeżeli konstytucja wyznacza granice i imperatywy, fundamenty uszczegółowiącym prawom w ustawach, to prawo Boże jest (powinno być) konstytucją wszysstkich konstytucji. Porządek i praworządność, którą mogłbyś zaobserwować w europie i w ameryce w naszej epoce, są dalekim echem standardów cywilizacyjnych kultury łacińskiej, kultury chrześcijanńskiej, pomimo, iż współczesny porządek przestał się kojarzyć z chrześcijaństwem.

3 miesięcy temu
sanguedebairro89
sanguedebairro89

Jak ktoś wierzy nie w Boga tylko budynki i w jednego czy drugiego księdza to droga wolna. Nikt nikogo nie trzyma na siłę. To nie islam, że grozi za to utrata głowy yy bez przesnosni.

3 miesięcy temu
sanguedebairro89
sanguedebairro89

@Maciej Cholewa ja komentowalem film a nie komentarze. Nie wiem nie czytalem. Ale jak widziales komentarze nawołujące do zamordowania to powinienies zgłosić to na policje. Wiec obstawiam że jednak tylko sobie dopowiadasz. Choc chciałbym zobaczyć jesli takowe komentarze znalazles

2 miesięcy temu
Maciej Cholewa
Maciej Cholewa

Więc czemu oburzeni wierzący tutaj zachowują się jakby mieli ja zamordować? Może poczytaj komentarze.

2 miesięcy temu
Wargulpartal
Wargulpartal

[na marginesie dodam, że poleciłbym fajne kanały yt o tematyce okołokatolickiej, choć niekoniecznie kościelnej: Dawid Mysior oraz Act17Apologetics prowadzony przez Davida Wooda, obaj mówią logicznie i elokwentnie] "Być dobrym człowiekiem" to nie jest to samo co być Świętym. "Dobroludzizm" jest płytki i potencjalnie zwodniczy. Nawet kościół w grzechach jest Świętym, ale nie dlatego, że jest doskonałym swoją własną mocą (bo nie jest doskonały) , bo ludzie nie mają wielkiej mocy i rodzą się ułomni, lecz dlatego, że jest ludem odkupionym, tj. nie istnieją grzechy na tyle ohydne, aby Bóg miał odrzucić człowieka, gdy ten zapragnie się nawrócić. Z ofiary Chrystusa ma przychodzić nadzieja, że pomimo wrodzonej niedoskonałości i wielokrotnego popełniania błędów, nie musimy być skazani na potępienie. Stwierdziłem, że "Dobroludzizm" jest płytki i zwodniczy, a to z pewnego powodu nieoczywistego dla wielu ludzi, tak katolików, jak i niewierzących. Ludzie najczęściej powstrzymują się od czynienia pozornie oczywistego zła z powodu dwóch motywacji: 1) Kierują się empatią 2) Boją się kary wymierzanej przez ludzi Obydwie te motywacje często działają, jednak mają poważne luki: socjopaci, psychopaci, osobowości narcystyczne itp. nie przejmują się empatią, nie kierują się empatią i empatii nie posiadają, a kary wymierzanej przez ludzi nie obawiają się ludzie wyjęci spod prawa, ludzie władzy, których sprawiedliwość z rąk narodu dosięgnąć nie może. W tym kontekście, okazja nie czyni złodzieja i mordercę, lecz go ujawnia. Możliwym jest racjonalne wytłumaczenie sobie, że dokonanie zła jest logiczne, słuszne, albo to, że jest dobrym, jeżeli sobie je odpowiednio uzasadnimy. Ludzie wykorzystują swoją inteligencję, aby usprawiedliwiać/racjonalizować swoje zło. Bez kierowania się normą pochodzącą z zewnątrz, nie mamy ochrony przed utonieńciem w moralnym relatywizmie. "Dobroludzizm" może na nas sprowadzić cywilizację podobną do obozu Auschwitz z fasadą Disneylandu. I nie, świeckie, państwowe kodeksy i ustawy nie będą wystarczały: istniały prawa legalnie wprowadzające zło i nadal takie istnieją. Ludzki osąd jest ułomny. Wiara nie jest rzeczą wyłącznie intymną i ma dużo mniej wspólnego z uczuciami, niż powszechnie się myśli, tak wśród katolików, jak i niewierzących. Wiara ma odmieniać serce, rozum, wpływać na postępowanie i kształtować rzeczywistość. Wiara to rzecz jak najbardziej publiczna i szukająca zrozumienia. Rozum pomaga nam odkryć dobro i zło, jednak wraz z logiką nie jest najwyższym sędzią moralności. Rozum i logika to tylko narzędzia. Etyka opiera się na hierarchii i systemie wartości, z którego ma wypływać ludzkie, świeckie prawo. System i hierarchia wartości wynika z decyzji dotyczącej postrzegania i definiowania takich pojęć jak: dobro, zło, piękno, prawda, dobrobyt, sprawiedliwość, miłość itp. itd. Dla przykładu: stwierdzenie, że ludzkie życie jest święte, że ma nieograniczoną wartość jest stwierdzeniem tak arbitralnym, jak decyzja o tym, że się zakłada istnienie Boga. Bo przecież można na ludzkie życie spojrzeć całkowicie, lub częściowo przedmiotowo i sobie to odpowiednio umotywować. Na koniec napiszę na temat dotacji państwowych dla Kościoła z perspektywy katolika. Istnieje jedno ważne uzasadnienie, dla którego finansowanie Kościoła przez państwo jest szkodliwe dla Kościoła i katolików: Kościół, będąc finansowany przez państwo, jest od tego państwa zależny i przez to może mieć ograniczoną zdolność do krytykowania władzy, gdy ta postępuje niewłaściwie. Można to porównać do sytuacji, w której dana gazeta, telewizja, kanał yt czy inne medium nie utrzymuje się z dotacji słuchaczy/odbiorców, lecz jest opłacana przez ośrodki wpływu politycznego (partia, państwo, obce mocarstwo, tajne służby itp.), w skutek czego to medium będzie stronnicze zamiast być niezależne i wierne swym odbiorcom. W temacie pedofilii w Kościele podzielę się swoją wysoce prawdopodobną hipotezą: niektórzy kapłani, którzy zostali oskarżeni o pedofilię, byli jednocześnie tajnymi współpracownikami dawnej służby bezpieczeństwa. Rekrutacja tajnych współpracowników często polegała na wykorzystywaniu haków na kandydata do współpracy. Oczywistym jest, że prawda o działalności pedofilskiej jest kompromitująca. Jednocześnie, jeżeli przykładowy ksiądz-pedofil zostałby oskarżony o pedofilię, przypuszczam, że w wyniku procesu, ksiądz-pedofil-tajny współpracownik mógłby wsypać innych współpracowników jak i swojego oficera prowadzącego. Jeżeli powyższe jest prawdą, w pełni tłumaczyłoby to, dlaczego "karą" dla księdza-pedofila jest przeniesienie. Jeżeli powyższe jest prawdą, oznaczałoby to, że nie mamy "problemu pedofilii" w kościele, lecz problem korupcji w całym systemie, wliczając w to Kościół hierarchiczny, czego objawem jest pedofilia w Kościele, a raczej bierność hierarchii Kościelnej i państwa w tym temacie.

3 miesięcy temu
Radoslaw Ozga
Radoslaw Ozga

Bardzo to było pokrzepiające i nie mam tu na myśli aktu apostazji jako takiego ale esencje całego przekazu - tylko tą ulgę jaką Pani odczuła po przysłowiowym 'po'. Spełnienie warunku koniecznego by żyć w zgodze z sobą, a to jest bardzo ważne inaczej sie mentalnie udusim i tu się należą wielkie brawa! Bo by żyć w zgodzie ze sobą trzeba mieć 'jaja' i asertywnie powiedzieć - Nie. Kościół Katolicki, gdy spoglądamy na niego przez pryzmat tego co się w jego szeregach dzieje do autorytetów oraz świętości jako takiej już nie aspiruje, a szkoda bo nie tworzą go tylko ludzie zepsuci ale też Ci do których mam wielki szacunek przez pracę jaką wykonują. Chyba całe zamieszanie pogłębia też fakt z bardzo mylnie używanymi pojęciami jak 'chodzenie do kościoła', 'wiara', religia, ktore ni jak się mają do duchowości człowieka, potęgują to uczucie pewengo rodzaju hipokryzji i rozdarcia. Co ciekawe mam zajomych co są apostatami i nadal uważają się za osoby wierzące. To już jest w pewien sposób smutne, że ludzie wierzący uciekają od Kościała Katolickiego by rozwijać swoją wiarę i duchowość po za nim. Rewelacyjny vlog z drugim dnem - reasumując o siebie trzeba zawalczyć nikt za nas tego nie zrobi. Dziekuję i zdrowia życzę!

3 miesięcy temu
Oliwia Morgenstern
Oliwia Morgenstern

Pani Arleno potrzebowałam takiego filmiku❣ Osobiście po wydarzeniach ostatnich miesięcy nie mam już wątpliwości co do tego, że w najbliższych miesiącach dokonam apostazji🔥⚡

3 miesięcy temu
Gdkabs bdkwkwm
Gdkabs bdkwkwm

Mam nadzieję, że wkrótce połowa ludzi odejdzie z tej pedofilskiej instytucji

3 miesięcy temu

Kolejny

NIE ODPOWIESZ = PIJESZ

12:40

NIE ODPOWIESZ = PIJESZ

CZAREK CZARUJE

wyświetleń 233K

PREMIERA MIRACULOUS SEZON 4! Odcinek 1 - Monster Fu

6:02

Qry - GBS (prod. pieruun x BarTie)

3:31

Qry - GBS (prod. pieruun x BarTie)

chillwagon

wyświetleń 745K

Życie po odejściu z Kościoła. Jola Szymańska

2:38:33

Meh - co to jest? | Po Cudzemu #223

10:28

Meh - co to jest? | Po Cudzemu #223

Arlena Witt

wyświetleń 65K

Meet Arlena Witt - One of Poland's Top Female YouTubers

21:31

The Silent Child - Oscar® Winning Short Film

20:04

In vitro - jak to wygląda? | Vlog #23

49:11

In vitro - jak to wygląda? | Vlog #23

Arlena Witt

wyświetleń 235K

Skąd to wszystko wiem? | Po Cudzemu #200

32:48

Skąd to wszystko wiem? | Po Cudzemu #200

Arlena Witt

wyświetleń 202K

NIE ODPOWIESZ = PIJESZ

12:40

NIE ODPOWIESZ = PIJESZ

CZAREK CZARUJE

wyświetleń 233K

PREMIERA MIRACULOUS SEZON 4! Odcinek 1 - Monster Fu

6:02

Qry - GBS (prod. pieruun x BarTie)

3:31

Qry - GBS (prod. pieruun x BarTie)

chillwagon

wyświetleń 745K

LEKCJE ONLINE vs LEKCJE W SZKOLE

9:08

LEKCJE ONLINE vs LEKCJE W SZKOLE

WAKSY

wyświetleń 752K

BAR, OLEJ i ROMEO - Suchary #113

1:42

BAR, OLEJ i ROMEO - Suchary #113

Cyber Marian

wyświetleń 210K